Pro návrat na hlavní stranu
<<<---- klikni na logo.
Publicistika
Rozhovory
Neseriózně?
Redakční info
Poezie a grafika
Poslat, napsat ....
Vzkazy


Střet zájmů a památková péče

...samá voda

Jednou z právních otázek, kterou vyplavily srpnové povodně, byla i otázka “střetu zájmů”. Když byla zatopena pražská Kampa, ministr kultury Pavel Dostál obvinil pracovníky pražských památkových ústavů (tedy Státního památkového ústavu v hl. m. Praze a Státního ústavu památkové péče), že jako členové občanských sdružení, které se zabývají ochranou památek, nacházejí ve střetu zájmů. Chtěl bych se v tomto článku krátce zamyslet nad pojmem střetu zájmů v českém právním řádu a některými souvislostmi, které se vážou k problému povinností zaměstnanců orgánů státní správy – pracovníků organizací památkové péče - podle zákoníku práce.

Před tím, než se začnu věnovat problému samému, nastíním zde stručně systém památkové péče v ČR a objasním některé pojmy, které mohou působit problémy nejen laické neprávnické veřejnosti.

Státní památkové péče se v ČR prozatím uskutečňuje podle zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění (dále jen zákon). Systém tvoří Státní památkové ústavy (SPÚ) jednotlivých krajů (starých – je jich 8), které mají příslušnost ve svém kraji. Stejnou činnosti vykonává s působností pro celou republiku Státní ústav památkové péče (SÚPP), který podle § 25 odst. 2 zákona podřízen ministerstvu kultury. Ústředním orgánem státní správy ve věcech ochrany památek je podle § 26 odst. 1 zákona ministerstvo kultury, které také vydává statut SÚPP a vzorový organizační řád SPÚ. Tyto ústavy památkové péče jsou dotčenými orgány státní správy při vydávání tzv. závazného stanoviska – správního rozhodnutí, které dle § 14 zákona vydává jako podklad k územnímu rozhodnutí místně příslušný okresní (v případě kulturní památky) nebo krajský (v případě národní kulturní památky) úřad. V Praze je například pro vydání tohoto závazného stanoviska příslušný Odbor památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy (OPP MHMP). Je povinností OPP MHMP podle § 14 odst. odst. 6 zákona vydat toto závazné stanovisko po vyjádření SPÚ nebo SÚPP. OPP MHMP se však tímto vyjádřením nemusí při rozhodnutí řídit.

Český právní řád definuje na zákonné úrovni pojem “střet zájmů” v zákoně č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů.

Tento zákon se však vztahuje jen na “veřejné funkcionáře” (slovy § 1 tohoto zákona : “Veřejnými funkcionáři se pro účely tohoto zákona rozumějí poslanci a senátoři, členové vlády a vedoucí ústředních správních

úřadů, v jejichž čele není člen vlády”) - zaměstnanci SPÚ (případně SÚPP) nejsou veřejnými funkcionáři ve smyslu tohoto zákona, tudíž se nemůžou dostat do střetu zájmů podle tohoto zákona. Mluvil-li ministr Dostál o “střetu zájmů” pak tím zřejmě nemyslel “střet zájmů”, jak je definován v tomto zákoně.

Toto je ovšem úzce právní pohled, daná problematika si vyžaduje širší úvahy – proto je třeba podle mého názoru zodpovědět tyto otázky, jaké povinnosti mají zaměstnanci SPÚ (SÚPP) – jak se mají chovat a kde se to stanoví?

Prozatím není platný žádný zákon o státní službě, který by určoval, co to státní služba je a jak se mají státní úředníci chovat. Obecně je tedy třeba vycházet z zákoníku práce, potažmo z vlastního zákona o státní památkové péči a tam, kde zák. o státní památkové péči nestanoví jinak, ze správního řádu.

Zákoník práce stanoví ve svém § 1 odst. 4 všeobecný zákaz diskriminace zaměstnanců, mimo jiné: ...V pracovně právních vztazích je zakázána jakákoliv diskriminace zaměstnanců z důvodu ..........členství nebo činnosti v politických stranách, politických hnutích, odborových organizacích a jiných sdruženích.....Za diskriminaci se nepovažují případy, které stanoví tento zákoník nebo zvláštní právní předpis nebo kdy je pro to věcný důvod spočívající v povaze práce, kterou zaměstnanec vykonává a který je pro výkon této práce nezbytý.

Podle § 73 zákoníku práce má každý zaměstnanec povinnost odst. 1 písm. a) ...pracovat svědomitě a řádně podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy.......c) dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané – jestliže se státní památkové péče uskutečňuje podle zákona o památkové péči, který jim klade za povinnost prosazovat ochranu památek, pak nemůže být platný žádný pracovněprávní předpis (například vnitřní pokyn ředitele ústavu, ministerstva vnitra, pracovní řád, atp.), který by v rozporu s tímto zákonným požadavkem ukládal zaměstnancům památkových ústavů chovat se v rozporu se zákonem o státní památkové péči, jak při výkonu práce, natož v soukromém životě.

Klíčový pro posouzení dané otázky je především § 73 odst. 2 zákoníku práce, který stanovuje zvláštní povinnosti zaměstnanců orgánů státní správy. Zaměstnanec by se totiž nemohl dovolávat zákazu diskriminace, jak je definován výše, pokud bychom dospěli k závěru, že jeho chování je v rozporu s následujícími zákonnými příkazy – proberu jednotlivě každé písmeno tohoto odstavce:

zaměstnanci......jsou povinni:

a) jednat a rozhodovat nestranně a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování

- nestrannost v jednání: podle mě znamená, že musí být vyslyšen každý názor, že jednající musí dbát o to, aby při jeho jednání vyšla najevo objektivní skutečnost a tou se pak řídit– to nesouvisí s členstvím jednajícího v nějakém občanském sdružení.

-nestrannost v rozhodování: naší otázky se netýká – zaměstnanci památkových ústavů o ničem nerozhodují (ve smyslu správního řádu). Připustíme-li, že na vydání odborného stanoviska památkového ústavu se vztahuje správní řád, stavebník, který třeba podle § 14 zákona s ústavem svůj návrh projednává, oznámit podle § 9-13 správního řádu správnímu orgánu skutečnosti nasvědčující vyloučení pracovníka, se kterým se věc projednává. Taktéž pracovník památkového ústavu, pokud by se ve smyslu § 11 správního řádu cítil podjatý, je povinen to okamžitě oznámit a z projednávání by byl vyloučen.

b) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu zaměstnání a které v zájmu zaměstnavatele nelze sdělovat jiným osobám, to neplatí, pokud byli této povinnosti zproštěni statutárním orgánem nebo jím pověřeným vedoucím zaměstnancem, nestanoví-li zvláštní zákon jinak

- pokud by někdo chtěl vztáhnout toto písmeno na naši otázku, musel by nejdřív prokázat, že sdělení nějaké skutečnosti občanskému sdružení je v rozporu se zájmem zaměstnavatele – tj. ústavu památkové péče. Podle mě tomu tak není – zájmem ústavu památkové péče je chránit památky – což dělají i občanská sdružení, která se touto problematikou zabývají, někdy dokonce účinněji než samotný ústav památkové péče. I kdyby tomu tak bylo, zaměstnanci památkových ústavů jsou stále povinni veřejnosti – tedy i občanským sdružením - podle zák. č. 106/1999 Sb., o přístupu k informacím, bez prodlení (pokud je to možno – což je zpravidla vždycky) sdělovat, zda se třeba nevede nějaké správní řízení, které se týká nějaké nemovitosti.

c) v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo výhody......

- ani toto ustanovení se neuplatní, neboť činnost v občanských sdruženích je zpravidla dobrovolná, ve volném čase, a nepobírá se za ni žádný plat. V každém případě zde platí pro podjatost pracovníků památkových ústavů argumenty uvedené ad a).

d) zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného.

-zde se konečně dostáváme k onomu obecnému “střetu zájmů”, který ovšem na žádném jiném místě zákoníku práce není definován. U pracovníků památkových ústavů, jsou-li zároveň členy občanských sdružení, která se zabývají ochranou památek, však nemůže dojít k takovému jednání. Veřejný zájem na ochranu památek se kryje s osobním na ochranu památek – nejsou tedy proti sobě, nejsou v rozporu. Podle mého názoru se tedy v tomto případě o střet nejedná – nic se s ničím nestřetá – zájmem občanských sdružení je také ochrana památek

Z výše uvedeného vyplývá, že pokud jsou zaměstnanci státních památkových ústavů zároveň členy občanských sdružení, které prosazují ochranu památek, nejednají v rozporu s § 73 zákoníku práce a tudíž není důvod, proč by členy občanských sdružení neměli být.

Na závěr tedy znovu připomínám, že památkáři (tj. státní památkové ústavy) o podobě stavby či jejím povolení nerozhodují, mají pouze poradní hlas, který musí být ze zákona vyslyšen, ne však respektován při rozhodování příslušného orgánu státní správy – tím je v Praze OPP MHMP – ten vydává ze zákona závazné stanovisko, které je rozhodnutím ve smyslu správního řádu – teprve tímto závazným stanoviskem se musí řídit příslušný stavební úřad při územním a stavebním řízení.

Celý ten proces je vlastně dohadováním mezi navrhovatelem - stavebníkem, mezi památkáři (těmi, kteří na to mají nějaký odborný názor a jsou vlastně ve vztahu k výkonnému orgánu státní památkové péče – tedy například OPP MHMP – také jakousi quasistranou řízení) a státem, ev. obcí v přenesené působnosti (těmi, kteří o tom fakticky rozhodují). Památkáři jen radí, nemůžou rozhodovat

Státní památkové ústavy jsou tu proto, aby prosazovali veřejný zájem na ochranu památek na základě zákona o Ale, ať už tak nebo tak, památkáři o tom nerozhodují. Proto se podle mého názoru ani nemůžou při projednávání památkových věcí dostat do střetu zájmů podle zákoníku práce, ani, z důvodů výše uvedených, podle jakéhokoliv jiného platného předpisu.

Stanislav Holeš, 4. ročník

autor je členem Klubu za starou Prahu

Do rubriky P.U.Č - publicistika? vyblil Láďa Svoboda (puč)? dne 27.11.2002? a četlo asy tak 4348? okounějících.




Výjezdní seminář v Nečtinech...

Operace skleněné nohy

Můj první školní den

Když už se jednou poštěstí!

Na vědomost se dává,

Střet zájmů a památková péče

Německo a jak tam bylo

První cena 21 000 Kč aneb Studentská vědecká konference